I hotellbranschen är personalen bland det viktigaste man har. Service och kvalitetssäkring är A och O i en konkurrensutsatt bransch. I detta reportage ska vi få lära känna Lena Lagerqvist som jobbat på Sky nästan lika länge som företaget funnits. Lena kan man verkligen kalla för en ”hotellmänniska” och hon är omtyckt just för sin servicekänsla och sitt sätt att vara. Hon började på Hotell Ekoxen som 18-åring och har under drygt 9 år arbetat på Sky Meetings, högst upp i Tornet. Vi är glada och tacksamma över att ha Lena hos oss som en lysande stjärna i Skyn och vi har fått ställa några frågor till henne.
Vad är det som gör att du gillar den här branschen så mycket?
Jag njuter av att träffa alla sorters människor samt att kunna lösa saker snabbt och effektivt. Sen blir det här jobbet aldrig långtråkigt.
Du har varit med Sky nästan sedan starten, hur har resan varit?
Det tog ett tag innan folk visste vilka vi var som konferensaktör och det har känts roligare för varje år. Nu har vi ett jämnt, högt tryck och många återkommande företag. Det glädjer mig.
Vad ser du för fördelar med att jobba på ett mindre företag mot ett stort?
Jag ser många fördelar. Det blir framförallt mer personligt, både mellan oss och gäster samt oss kollegor emellan. Vi kan också ta snabba beslut och man får ta ett stort eget ansvar.
Finns det någon händelse under de här åren som du minns extra väl?
En kväll jag aldrig kommer att glömma var Skys 10-års jubileumsfest i våras på Sky Meetings. Vi firade den tillsammans med våra kunder, samarbetspartners och leverantörer och stämningen var magisk. Vi njöt av underhållning, lokalerna var dekorerade för fest och framför allt bidrog gästerna till en minnesvärd kväll.
En annan kul grej var före min tid på Sky när jag jobbade på Ekoxen. Tre Kronor låg på träningsläger på hotellet före OS i Calgary -88 och jag var ute med dem på nattklubb här i Linköping. Jag fick stor uppmärksamhet bland mina bekanta som var väldigt avundsjuka. Efteråt fick jag vykort från Calgary och jag är mycket tack vare den upplevelsen lite av en hockeynörd än idag.
Vilka tips kan du ge till de som vill ge sig in i den här branschen?
Jag tror det viktigaste är ha rätt attityd och att tycka om alla olika typer av gäster, och att bemöta dem proffsigt på ett personligt sätt.
Det är en väldigt rolig bransch! Även om det kan vara obekväma arbetstider och inte det mest välbetalda alltid i början så ger det mycket glädje att få träffa härliga gäster och kollegor varje dag.
Clara Callmeryd
Sälj & Marknadsansvarig
Sky Hotel Apartments